نظارت قبل از اجرا در گالری ها نداریم، 512 اثر نامعلوم در موزه

به گزارش خبرنگاران، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری که صبح امروز 13 شهریورماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار گردید، درباره عملکرد دو ماهه خود در این مرکز گفت: از روزی که وارد حوزه تجسمی شدم، قبل از هر پیش داوری تصمیم گرفتم به سراغ انجمن های هنری بروم تا درباره مسایل حال و آینده شان صحبت کنیم و امروز می توانم ادعا کنم با مسایل انجمن ها آشنا هستم و از مسایل اصلی آنها اطلاع دارم.

نظارت قبل از اجرا در گالری ها نداریم، 512 اثر نامعلوم در موزه

مظفری درباره گنجینه موزه هنرهای معاصر و معضلات و حاشیه های آن نیز شرح داد: اتفاقاً یکی از موضوعات جدی حوزه تجسمی، موزه هنرهای معاصر تهران و گنجینه این موزه است. در حال حاضر، 3259 اثر گنجینه موزه ثبت گردیده و 512 اثر دیگر نیز در شرایط نامعلومی در اختیار موزه است که ثبت آنها در حال آنالیز است.

وی با اشاره به سامانه جام برای ثبت آثار هنری گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران اظهار داشت: کوشش های مدیران قبلی مرکز هنرهای تجسمی برای ثبت آثار هنری به نتیجه رسید و قرار شد که اطلاعات هر اثر گنجینه در سامانه جام ثبت شود، اما چون این سامانه برای آثار میراث فرهنگی طراحی گردیده است مسایل پیش بینی نگردیده ای دارد که در آینده ای نزدیک به نتیجه می رسد.

به گفته وی، ظرف یک ماه اخیر مشاوری استخدام نموده اند تا به استقرار سامانه جام بینجامد.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی با اشاره به فازبندی ثبت آثار در این سامانه شرح داد: در فاز اول تمامی اطلاعات آثار در این سامانه قرار می گیرد که شامل خالق اثر، ابعاد، سبک و زمان خرید است.

وی ادامه داد: در فاز دوم آثار با اسناد خریدش تطبیق داده خواهد شد و در فاز سوم معاینه حضوری آثار توسط تیمی از هنرمندان و کارشناسان پژوهش هنر اتفاق می افتد. گزارش اجرا شدن فاز اول این مهم ظرف دو ماه آینده ارایه می شود و بعد از آن، 4 ماه دیگر برای معاینه آثار و مطابقت با اسناد گنجینه زمان لازم داریم.

مسئولیت نظارت با گالری داران است

وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره نظارت بر گالری ها و نمایشگاه های هنری که در گالری ها برگزار می شود، گفت: ما دو نوع نظارت در وزارت ارشاد داریم؛ اولین نوع نظارت، نظارت بر نشر، تئاتر، موسیقی و سینما است که یک اثر قبل از فراوری مورد نظارت و ممیزی قرار می گیرد. نوع دوم نظارت، نظارت بر مطبوعات است که مدیرمسئول یا مدیر رسانه ای مسئولیت نظارت را عهده دار است و پس از انتشار یک مطلب اگر مسئله ای وجود داشت، نظارت صورت می گیرد. ما در نظارت بر گالری ها از نوع دوم استفاده می کنیم و مسئولیت نظارت را بر عهده گالری داران گذاشتیم که طبیعتاً خیلی هوشمندانه تر است.

10 درصد گالری ها فعالیت اقتصادی دارند

مظفری در ادامه آماری از گالری های فعال کشور ارایه کرد و اضافه نمود: 261 گالری مجوزدار در تهران و 273 گالری مجوزدار در شهرستان ها داریم و در مجموع 530 گالری در کشور مجوز فعالیت دارند که در این میان تنها 10 درصد آنها یعنی 70 گالری فعالیت اقتصادی و شناسایی هنرمندان را انجام می دهند که این میزان باید افزایش یابد و باید کاری کنیم که گالری ها در معرفی هنرمندان و اقتصاد هنر اثرگذار باشند. بر همین اساس در هفته دوم مسئولیتم با جمعی از گالری داران جلسه ای گذاشتم و خواستار همبستگی آنها با هم شدم تا شاهد اتفاقات و آرت فرهای موفقی از آنها باشم.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگاران درباره پرونده قضایی بازار هنری مجاور موزه هنرهای معاصر و احداث گذر فرهنگ و هنر شرح داد: بازار هنری مجاور موزه هنرهای معاصر تهران، بحث حقوقی دارد و در یک دوره سه ساله قرار بوده در اختیار موضوعات مرتبط با هنر باشد اما در طول زمان تغییر مسیر داده و آثار ارایه گردیده در این بازار نه تنها شأنیتی ندارد بلکه مخدوش نماینده هنر است. دوستان قبل از من این قضیه را پیگیری نموده اند و در حال حاضر نتیجه آن تعیین نیست و در فرصت مقتضی نتیجه آن اعلام خواهد شد.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در ادامه اظهار داشت: روز گذشته گزارش مالی معاونت هنری به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه شد و بخش های مربوط به جشنواره های معاونت هنری نیز تا 45 روز آینده ارایه خواهد شد.

به گفته وی، هزینه مرمت موزه هنرهای معاصر تهران تا امروز، یک و نیم میلیارد تومان برآورد و 5 میلیارد تومان تا خاتمه کار تخمین زده گردیده است.

وی در مورد سیاست جشنواره های حوزه تجسمی اظهار داشت: در کشور دچار بحران جدی جشنواره ها هستیم و در حوزه تجسمی به مراتب پررنگ تر است و هر کسی در این سال ها خواسته حرفی بزند فکر نموده باید جشنواره تعریف کند، اما جشنواره ها باید مدیریت شود و جشنواره هایی که نتوانستند خلاق و اثرگذار باشند باید کنار گذاشته شوند.

مظفری در بخش دیگری از این نشست درباره مرمت موزه هنرهای معاصر تهران و مراحل آن گفت: 98 روز از مرمت موزه گذشته است و طبق جدول زمان بندی 116 روز دیگر باقی مانده است و امیدوارم طبق برنامه کار مرمت را به خاتمه ببریم. نزدیک به 160 جبهه کاری در بازسازی موزه داریم؛ 34 درصد پیشرفت در بام، 26 درصد پیشرفت در نما، 16 درصد پیشرفت در محوطه، 18 درصد پیشرفت در گالری ها، 1 درصد پیشرفت در گنجینه، 3 درصد پیشرفت در سرویس های بهداشتی و در مجموع 21 درصد پیشرفت کار داشته ایم که طبق برنامه باید 33 درصد باشد. راندمان حال حاضر 65 درصد است که طی ماهای گذشته کمتر بوده است.

وی تاکید نمود: موزه ای که سال 56 افتتاح گردیده و کاری جدی در مرمت آن صورت نگرفته است، ما را با اتفاقات پیش بینی نگردیده ای روبرو نموده است تا مسائل برطرف شود و این موارد در زمان بندی پروژه تاثیر دارد. همچنین نوسانات نرخ ارز و تاثیرات اقتصادی و اجتماعی سبب تغییر در پروژه و زمان بندی گردیده است.

مظفری مشکل جدی موزه هنرهای معاصر تهران را در بحث اطفای حریق و آتشنشانی دانست و در مورد بیمه آثار موزه اضافه نمود: تا زمانی که ارزش آثار تعیین نشود، بیمه آنها نیز تعیین نخواهد شد و امکان بیمه واقعی را نخواهیم داشت.

نفس برگزاری حراج ضرورت دارد

وی در مورد برگزاری حراج های هنری نیز گفت: یکی از ضروریات اقتصاد هنر در جهان برگزاری حراج ها است. مشکل ما در حراج ها به این برمی شود که آرت فر نداریم و یک راست به سراغ برگزاری حراج رفته ایم. نفس حراج ضرورت دارد و طی سال های اخیر این حراج ها به اقتصاد هنر یاری نموده اند. ما باید بتوانیم رابطه گسسته گالری ها را نزدیک کنیم و آیین نامه ها بازنگری شود تا بخشی از مسائل حل شود.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در مورد واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران شرح داد: زمانی که موضوع واگذاری موزه مطرح شد، هنرمندان، واکنش و حساسیت مناسبی از خود بروز دادند و امیدواریم پرونده واگذاری موزه بسته گردیده باشد.

وی در ادامه نشست درباره واگذاری دوسالانه ها به انجمن های تجسمی سخن گفت و تاکید نمود: وظیفه دولت برگزاری دوسالانه نیست اما ما می توانیم این مسئولیت را به انجمن های هنری واگذار کنیم تا خودشان برگزاری این دوسالانه ها را برعهده گیرند. از طرف دیگر برنامه ها و رویدادهایی که انجمن ها هر سال برگزار می نمایند، به نظر من جذاب تر از برگزاری بینال ها است. انجمن ها باید با تمام قابلیت هایشان به میدان بیایند تا هر 45 روز یک بینال برگزار شود. در این میان ارتباط بین مرکز هنرهای تجسمی ، موزه هنرهای معاصر تهران و موسسه توسعه هنرهای تجسمی ایران باید اصلاح شود.

مظفری در مورد احداث گالری ملی که وزیر ارشاد سال گذشته قول داده بود، اظهار داشت: احداث گالری ملی جزو برنامه های سال 97 است، چراکه ما برای برگزاری رویدادهایمان مکان مناسبی نداریم و ما هم به شدت برای این موضوع اهمیت قائلیم.

وی در خاتمه نشست به اهمیت تشکیل سازمان صنفی هنرمندان تاکید نمود و گفت: اگر قرار باشد بخش عمده مسائل هنر کشور محقق شود باید به فکر تشکیل سازمان صنفی هنرمندان باشیم و در مورد این موضوع با انجمن های مختلف صحبت نموده ایم و در این مورد به یاری رسانه ها و مطالبات آنها احتیاج داریم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "نظارت قبل از اجرا در گالری ها نداریم، 512 اثر نامعلوم در موزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با نظارت قبل از اجرا در گالری ها نداریم، 512 اثر نامعلوم در موزه

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید